ОБРАЗОТВОРЦІ В НАУКОВОМУ ПОШУКУ

Високе мистецтво нерозривно пов’язане із серйозною наукою. Такий принцип знаходить своє відображення в діяльності науково-педагогічних працівників кафедри викладання мистецьких дисциплін: здійснюючи навчально-виховний процес в академгрупах спеціальності ”Образотворче мистецтво“, вони беруть активну участь у мистецьких заходах як в межах академії, так і на всеукраїнському і навіть міжнародному рівнях. Лекції та практичні заняття в аудиторіях навчального закладу, пленери і мистецькі зустрічі, художні виставки і культурно-мистецькі симпозіуми, наукові конференції та захист дисертаційних досліджень, наукове рецензування й опонування, публікації наукових праць і виступи на методичних семінарах – такий основний перелік найважливіших напрямків роботи науковця-мистецтвознавця, педагога, який поєднує навчально-виховну роботу з науковою і творчою діяльністю.

Традиційною стала участь членів кафедри у творчих конкурсах, які проводяться департаментом культури, релігій та національностей Тернопільської облдержадміністрації, Тернопільським обласним методичним центром народної творчості і Тернопільським обласним художнім музеєм. Цього року наші мистецтвознавці стали переможцями організованого цими інституціями обласного конкурсу аматорів образотворчого мистецтва. Науково-педагогічний працівник кафедри Світлана Ткачук презентувала свої полотна на персональній виставці живопису, що відбулась у приміщенні Вишнівецького палацу під егідою Національного заповідника ”Замки Тернопілля“ та Кременецько-Почаївського історико-архітектурного заповідника. Зміцнюються творчі зв’язки наших майстрів пензля з їх зарубіжним колегами, які здійснюються насамперед у рамках щорічного українсько-польського літературно-мистецького форуму ”Діалог двох культур“ і Міжнародного мистецько-наукового симпозіуму ”Зустрічі в Кременці“, котрі включають мистецтвознавчі діалоги, художні пленери, майстер-класи і виставки.

Матеріали мистецько-наукового симпозіуму публікуються в однойменному альбомі-проекті, що подає детальну інформацію про зміст цього науково-мистецького дійства, його учасників та їх художні роботи. В останньому випуску видання розповідається про 26 художників з Польщі, України, Франції, Швеції, Люксембурга і США й наголошується, що українське образотворче мистецтво на симпозіумі в основному представляють митці Кременецької гуманітарно-педагогічної академії ім.Тараса Шевченка. Характеризується науково-творча діяльність кандидата мистецтвознавства Олександри Панфілової, як учасниці більш як 20 міжнародних художніх виставок, роботи якої зберігаються у приватних колекціях Канади, Польщі, Росії. В альбомі-проспекті поміщено репродукцію її картини ”Королева Бона“ (олія, полотно). Старший викладач кафедри методики викладання мистецьких дисциплін Дмитро Синенький представив репродукцію своєї картини ”Пейзаж“ (олія, полотно). Наголошується, що він – учасник міжнародних виставок і пленерів, а його праці знаходяться у приватних збірках в Україні та за рубежем. Про асистента кафедри Світлану Ткачук сказано як про активну учасницю міжнародних художніх пленерів у рамках ”Діалогу двох культур“, багатьох персональних і колективних мистецьких виставок. Її картини є у Тернопільському краєзнавчому музеї, в колекціонерів Польщі, Німеччини, Чехії, США. У згаданому альбомі-проекті пропонується робота цієї художниці ”Пейзаж“ (олія, полотно). Тут же подається картина колишнього викладача нашого навчального закладу, засновника і керівника кременецького мистецького гурту ”Гладущик“, художника Ніла Зварунчика ”Кременець. Похмурий ранок“ (олія, полотно), зафіксовані окремі факти його творчої біографії: автор меморіальних таблиць Бориса Харчука, Тадеуша Чацького, Гуго Коллонтая; учасник багатьох художніх виставок (в тому числі присвячених 200-річчю від дня народження Юліуша Словацького та 200-ляттю з часу заснування Кременецького ботанічного саду) і зарубіжних вернісажів у Польщі, Росії, Болгарії; його картини прикрашають колекції любителів мистецтва Польщі, Австралії, Аргентини, Ізраїлю, Монголії, Росії, Канади, Кореї, Ірландії.

Один із найвідповідальніших, а тому і престижних видів наукової роботи художника-науковця – опонування при захисті дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства. Протягом останнього року Олександра Панфілова виступила опонентом на засіданні спеціалізованої вченої ради Прикарпатського національного університету ім. Василя Стефаника при захисті двох дисертаційних досліджень аспірантами цього ВНЗ: І.В.Стребковою ”Мистецьке життя Вижниччини другої половини ХХ – початку ХХІ століття“ та Р.М.Гошовським ”Декоративно-семантичні чинники сакралізації культових об’єктів українців ХVІ – початку ХХХ століття (антологія,типологія, символіка, художні засоби)“.

На міжнародних наукових форумах, як правило, кафедру представляють науково-педагогічні працівники, які здійснюють дисертаційні дослідження. Тематика Міжнародної науково-практичної конференції ”Проблеми сучасного підручника“ повністю відповідала напрямку дисертаційного пошуку асистента кафедри Іванни Погонець: вона запропонувала до порядку денного цього наукового форуму своє дослідження ” Роль різних типів ілюстративного матеріалу у структурі підручника для початкової школи“. Ця проблематика увійшла в комплекс питань, що розглядалися на засіданні круглого столу ”Навчальний комплект у контексті реалізації компетентісного підходу в початковій школі“.

Найпоширеніший вид науково-дослідної діяльності науково-педагогічного працівника – підготовка та публікація наукових статей у фахових часописах – представляє асистент кафедри Олена Павлович: у ”Віснику Харківської державної академії дизайну і мистецтв“ вона опублікувала цікаву аналітико-практичну наукову розвідку ”Екслібриси Ярослава Омеляна у контексті мистецтва Тернополя“. Автор характеризує поняття, історію виникнення там розвитку мистецтва екслібрису, розглядає його види. В її статті розмаїття екслібрисів постає в історико-художньому контексті як оригінальний і досі мало досліджений пласт української історії та культури у творчості Ярослава Омеляна. Значне місце приділене роботам художника, створеним упродовж останнього десятиліття. Автор статті характеризує екслібриси, за меморіальною серією яких можна вивчати історію України від сивої давнини до сучасності, тому представляє цілу галерею напрацювань митця, присвячену видатним діячам України, насамперед учасникам національно-визвольної боротьби ХХ століття. Серед них – вояк жіночої чоти Українських січових стрільців у Львові Ольга Басараб,замучена польською поліцією в 1924 році; режисер Лесь Курбас, чиє життя обірвалось на Соловках у 1930-х роках; художник Петро Обаль і поет Іван Гнатюк, які майже два десятиліття відбували більшовицьке заслання. Наукова розвідка завершується ґрунтовним висновком: ” Мистецька діяльність тернопільського художника Ярослава Омеляна внесла значні корективи і збагатила український екслібрис. Незважаючи на складні витівки долі, митець упродовж свого творчого шляху створив тисячі робіт у різних техніках графіки, рисунку, акварелі. Досягнення Ярослава Омеляна беззаперечно формують художньо-культурне обличчя Тернопільського краю на тлі мистецького життя України. Його доробок заслуговує глибокого і детального вивчення, а дослідження – подальшого практичного розвитку“.

Своєрідно і творчо розгортає тернопільську тематику в її мистецькому контексті ще один молодий науковець кафедри методики викладання мистецьких дисциплін, кандидат мистецтвознавства Наталія Волянюк в дисертаційному дослідженні ”Народна вишивка Тернопільщини ХХ століття (історіографія, типологія, художні особливості)“ та в однойменній монографії, що побачила світ у тернопільському видавництві ”Астон“.

…Продовжує творити свої мистецькі дива пензель, поглиблюються мистецтвознавчі наукові пошуки, працюють над мольбертами юні художники – студенти спеціальності ”Образотворче мистецтво“. Народжуються і вирішуються нові творчі проблеми, виникають і реалізуються на полотнах нові творчі образи. І в цьому – сенс життя і творчості митців-науковців.

 
Анонси
Галерея
Читальний зал
Читальний залЧитальний зал
На даний момент 463 гостей на сайті