ЗУСТРІЧ ІНТЕЛЕКТУАЛІВ ТРЬОХ КРАЇН

Для допитливого молодого розуму немає закритих тем. Це підтвердила ХV Міжнародна наукова конференція ”Знання і / чи віра: методологічний конфлікт“, яка проходила в Тернопільському НПУ ім. Володимира Гнатюка та Кам’нець-Подільському НУ ім. Івана Огієнка в рамках Міжнародного інтеграційного проекту для студентів, магістрантів і аспірантів ”Школа відкритого розуму“. Серед академічних установ – учасників конференції, крім її господарів, – Київський НУ ім. Тараса Шевченка, НУ ”Острозька академія“, Кременецька гуманітарно-педагогічна академія ім. Тараса Шевченка, польські ВНЗ: Університет Яна Кохановського в Кельце, Університет в Білостоці, Сілезький Університ в Катовіце, а також Російська академія народного господарства і державної служби (Москва).

Всебічну підтримку чергової зустрічі ”Школи відкритого розуму“  здійснювали Центр східної культури, громадська інституція ONIKS (Кельце, Польща), тернопільські видавництва ”Крок“ та ”Підручники і посібники“, науковий альманах ”Studia Methodologica“ (Тернопіль) і профком студентів, аспірантів і докторантів Кам’янець-Подільського НУ ім. Івана Огієнка. Оргкомітет працював під орудою професорів Оксани Лабащук (Польща) й Олександра Волковінського (Україна). До його складу увійшли засновники і керівники Школи, професор Олег Лещак (Кельце) і відповідальний секретар Проекту Ришард Стефанський, професор Володимир Заїка (Білосток), представник Центру східної культури Катажина Нобіс-Влязло, тернопільський видавець Юрій Завадський, московський науковець Олексій Глазков, а також доцент кафедри української філології та суспільних дисциплін нашої академії Олена Пасічник.

Зустріч молодих інтелектуалів України, Польщі та Росії розпочалась роботою методологічних майстер-класів ”Цінності та сенс як основа віри та знання“ (Ришард Стефанський, Університет Яна Кохановського), ”Раціоналізація знання як методологія приховання віри в пізнанні“ (Сергій Волковінський, Кам’янець-Подільський НУ ім. Івана Огієнка), ”Реалізація поетичної манери в різних жанрах: проблема компетенції та інтуїції“ (Юрій Завадський, Тернопіль), ”Віра VS безвір’я: художня інтерпретація в прозі Л.Андрєєва“ (Олександр Волковінський, Кам’янець-Подільський НУ ім. Івана Огієнка), ”Методологічні та епістемологічні виміри категорії віри“ (Олег Лєщак, Університет Яна Кохановського), ”Образ переживання горя в ”Маленьких богах“ Тіма Пратта“ (Дарія Хохель, Кам’янець-Подільський НУ ім. Івана Огієнка).

На трибуну пленарного засідання першою зійшла представниця Університету Яна Кохановського в Кельцах Моніка Яндо, яка задала тон дискусії проблемним науковим дослідженням ”Конфлікт віри і знання“. Тернополянка Олена Крушельницька виясняла ”Онтологічні виміри масової літератури“, а москвичка Олена Плякіна – ”Взаємодію різних форм знання про минуле в сучасному світі“. Юна дослідниця з Київського НУ ім. Тараса Шевченка Ольга Плєшканьова аналізувала ”Проблеми ідеологічного позиціювання українських політичних партій“, а студент нашої академії Мирослав Клебанюк – ”Біблійні мотиви в романі ”Майстер і Маргарита“ Михайла Булгакова як засіб впливу на сучасного читача“. Спрямовувала його дослідницькі зусилля доцент Олена Пасічник. Під її керівництвом працювала група юних пошуковців – студентів нашого ВНЗ, які брали участь у дискусії на засіданні тематичної секції ”Художня література і культура“. Юрій Коханевич і Тетяна Герман звернулися до проблем релігійної віри: ”Віра в надприродне як руйнівник звичного життя людини (за містичним детективом Сергія Бута ”Листи з того світу“)“ і ”Рушійна сила віри та її значення на тлі загальних знань (за романом Карлоса Руїса Сафона ”Ігри Янгола“)“. Ще одна наша студентка Марія Зубкевич обрала тему ”Душа над безоднею (за романом Федора Достоєвського ”Злочин і кара“)“, а її колега Надія Даник спрямувала свій дослідницький інтерес у царину польської літератури: темою її доповіді став ”Дискурс катастрофізму в польській літературі“. З участю наших студентів проходила дискусія і в секції ”Культура і суспільство“: майбутні педагоги Ольга Філіпова й Ольга Гануліч відстоювали свої позиції при вирішенні проблеми ”Формування духовно-моральних цінностей у підлітковому віці“ й інтерпретували ”Християнські цінності як основу вальдорфської педагогіки“. Цей полемічний матеріал вони готували під науковим керівництвом завідувача кафедри педагогіки і психології, доцента Любові Кравець.

Програма цьогорічної зустрічі включала презентацію чергового випуску наукового журналу ”Школи відкритого розуму“, присвяченого пам’яті багаторічного учасника і координатора Проекту, члена редакційного комітету журналу Михайла Лабащука. Тематичну проблему випуску ”У світі знаків: проблеми вербального і невербального“ висвітлюють 36 авторів – студентів, магістрантів і аспірантів України, Польщі та Росії. Російські автори публікують 5 статей, польські – 16. Перу молодих науковців українських вищих закладів освіти належить 15 статей, з них 11 підготовлені студентами нашої академії.

Учасники цьогорічної Міжнародної інтеграційної  зустрічі інтелектуалів провели вечір знайомств, творчі вечори української та польської культури, здійснили екскурсійне знайомство з Тернополем і Кам’янець-Подільським, а також запалили традиційне ”Прощальне вогнище“.

Наступне засідання ”Школи відкритого розуму“ відбудеться в Польщі.