ЙОГО ТВОРЧІСТЬ – ГОРДІСТЬ УКРАЇНИ

Підготовка до відзначення 120-річчя з дня народження класика української музичної культури, композитора-кременчанина Михайла Вериківського була ґрунтовною та повномасштабною і проводилась під патронатом Тернопільської обласної ради, управління науки і освіти Тернопільської ОДА зусиллями науково-педагогічного колективу Кременецької гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка з участю Кременецької міської ради, Кременецького краєзнавчого музею та Кременецької школи мистецтв ім.Михайла Вериківського. Організаційний комітет очолював ректор академії, професор Афанасій Ломакович, з яким працювали голова міськради Олексій Ковальчук, директор Школи мистецтв Михайло Заник. До складу Оргкомітету також входив член родини Вериківських, директор і художній керівник Київського академічного театру драми і комедії на лівому березі Дніпра, народний артист України, професор Едуард Митницький. Було сформовано Програмний комітет, який безпосередньо займався підготовкою ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Михайло Вериківський у контексті української музичної культури та освіти», приуроченої до ювілею композитора. Програму конференції формували доктори педагогічних наук, професори Валентина Бенера й Олександр Дем’янчук. Конкретні фахові питання вирішували кандидат мистецтвознавства Оксана Легкун і музикознавець Василь Райчук.

Перед початком роботи ювілейної конференції її учасників запросили на відкриття Кімнати-музею Михайла Вериківського. Про значення збереження, вивчення і пропаганди творчості композитора-кременчанина говорили ректор академії, професор Афанасій Ломакович і праправнук композитора, актор Київського академічного театру драми і комедії на лівому березі Дніпра Костянтин Олексенко. Історико-мистецький екскурс по експозиціях Кімнати-музею здійснила науковець кафедри методики викладання мистецьких дисциплін Тетяна Медецька.


Пленарне засідання науково-практичної конференції розпочалося вступним словом професора Афанасія Ломаковича, який окреслив основні віхи композитора-класика української музичної культури, розкрив його духовні зв’язки з рідним краєм, підкреслив значення творів Михайла Вериківського у фаховій підготовці вчителів музичного мистецтва. З вітальними словами до учасників пленарного засідання звернулися правнук композитора Костянтин Олексенко, кременецький міський голова Олексій Ковальчук і член правління Тернопільського обласного об’єднання Всеукраїнського товариства «Просвіта»  ім. Тараса Шевченка Едіта Познякова.


Наукову дискусію пленарного засідання розпочав доктор мистецтвознавства, заслужений артист України, професор Прикарпатського НУ ім. Василя Стефаника Мирон Черепанин доповіддю «Ювілей корифеїв української музики: Михайло Вериківський, Віктор Косенко». Темою «Михайло Вериківський та українська національна музична культура ХХ століття» розмову про масштаби і глибину творчої спадщин  композитора продовжив доктор педагогічних наук, професор Олександр Дем’янчук. Важливу методологічну проблематику «Михайло Вериківський і традиції становлення музичної культури дитини» аналізувала кандидат мистецтвознавства, викладач Київської дитячої школи мистецтв № 2 Ганна Дзюба. Методист Малої академії наук (м.Київ) Антон Кармазін вирішував складну теоретичну проблему «Парадигма національно-історичної тематики як категорія розуміння творчої спадщини М.Вериківського». Тема кандидата мистецтвознавства, доцента нашої академії Оксани Легкун «Волинь у житті та творчості Михайла Вериківського» повністю присвячена розкриттю життєвих і творчих зв’язків композитора з рідним краєм, відображенню волинської тематики у його творах. З особливим зацікавленням учасники пленарного засідання слухали «Спогади з родинного альбома» Тетяни Вериківської – представниці родини Вериківських, вчителя музики Кременецької ЗОШ № 1 ім. Галини Гордасевич. Вона озвучила окремі епізоди із життя своїх рідних, які практично всі були причетними до музичного мистецтва, до української музики. Завершилося пленарне засідання предметним методичним акордом: доцент Тернопільського НПУ ім.Володимира Гнатюка Ірина Гринчук презентувала навчально-методичний посібник «Фортепіанні твори Михайла Вериківського», підготовлений у співавторстві з нашим науковцем-музикознавцем Оленою Горбач до ювілею композитора.


Секційна робота конференції була спрямована на вирішення трьох науково-практичних проблем: «Михайло Вериківський  і музично-освітні традиції України», «Михайло Вериківський: історичний і мистецтвознавчий дискурси» і «Творча спадщина Михайла Вериківського у контексті минулого і сьогодення України».

Першу проблематику вирішували директор Ірпінського краєзнавчого музею Анатолій Зборовський (ірпінський період творчості композитора), Ірина Гринчук та Олена Горбач (особливості інтерпретації фортепіанних циклів М.Вериківського), науковець Білоцерківської «Академії неперервної освіти» Ірина Дубровіна (педагогічні погляди М.Вериківського щодо формування творчої особистості студентів), наш науковець, кандидат мистецтвознавства Оксана Бойчук (учні М.Вериківського у хоровому мистецтві України), молоді музикознавці нашої академії Христина Шородок і Сергій Шегера (використання хорових творів М.Вериківського у класі хорового диригування) і магістрант Ілона Бендасюк (Михайло Вериківський про становлення творчої особистості).

Над проблемою «Михайло Вериківський: історичний і мистецтвознавчий дискурси» працювали архівісти і мистецтвознавці Юлія Бентя та Ілона Таміліна (характеристика особового фонду М.Вериківського у Центральному державному архіві-музеї літератури і мистецтва України), артисти і музикознавці Микола і Галина Швидківи (втілення Шевченківських образів у вокальній творчості М.Вериківського), вчитель Кременецької школи мистецтв ім. М.Вериківського Валентина Остапчук (стильові особливості творчості композитора) і магістрант Марія Бешлей (Шевченківська тематика в музичній спадщині М.Вериківського та деяких інших українських композиторів). Краєзнавчий акцент у висвітленні теми запропонували наші музикознавці Лариса Соляр і Валерій Яскевич у розвідці «Михайло Вериківський – музична постать Кременеччини», а науковець Луцького педагогічного коледжу Богдана Жорняк розширила аналітичний пошук до проблеми «М.Вериківський та українська національна музична культура ХХ століття».

Теми доповідей, спрямованих на вирішення актуальної проблеми «Творча спадщина Михайла Вериківського у контексті минулого та сьогодення України», носили як теоретичний, так і методичний характер: загальна характеристика музичної спадщини композитора (магістрант Павло Яловський), особливості вокально-хорової спадщини М.Вериківського (музикознавець Тетяна Медецька), хорова творчість М.Вериківського у контексті української музичної культури (музикознавці Інна Ратинська і Василь Райчук), творчість М.Вериківського в актуалізації музичного сприймання учнів (доцент Аліса Шинкаренко) і вокально-хорова творчість М.Вериківського в етнохудожній діяльності вчителя музичного мистецтва (музикознавець Ольга Пуцик).

У програму ювілейних урочистостей увійшов перегляд документальних фільмів про життєтворчість Михайла Вериківського «Митець, свідомий свого покликання» (народна аматорська кіностудія «Кремінь» Кременецького РБК) і «120-річчю Михайла Вериківського присвячується», представлений ТОО Всеукраїнського товариства «Просвіта» ім.Тараса Шевченка, а також про діяльність Київської дитячої школи мистецтв №2 ім. Михайла Вериківського, презентований її керівництвом.

Учасники конференції, викладачі та студенти академії та представники кременецької громадськості були присутні на святковому концерті «Тут у музиці чистій увічнив себе Вериківський», підготовленому творчими колективами і окремими виконавцями академії та Кременецької школи мистецтв ім. М.Вериківського.

За матеріалами ІІ науково-практичної конференції «Михайло Вериківський у контексті української музичної культури та освіти» опубліковано однойменний Збірник наукових праць.

 
Анонси
Галерея
Капела бандуристів
Капела бандуристівКапела бандуристів
На даний момент 219 гостей на сайті