ПОЕЗІЯ ПЕДАГОГІКИ І ПЕДАГОГІКА ПОЕЗІЇ

Проблема «Що є педагогіка: наука, мистецтво, мораль?» однозначному вирішенню не підлягає. Бо педагогіка поєднує в собі істину від науки, красу від мистецтва і добро від моралі. У вирішенні цієї проблеми можна лише зміщувати акценти. Доктор педагогічних наук, професор Валентина Бенера та її молода колега, науковець кафедри теорії і методики дошкільної та початкової освіти Оксана Швець у їх спільному навчально-методичному посібнику «Поетичні сходинки зростання» здійснили потужний мистецький наголос на ролі поетичного слова в духовному становленні дитини, зберігши при цьому чітко диференційований за всіма методичними канонами науковий підхід. І цим продемонстрували: подібно до того, як українську філософію назвали філософією серця, українську педагогіку необхідно іменувати педагогікою душі. Бо поетичне слово, пройшовши через розум і серце, засіває чисте і ніжне поле дитячої душі зернами віри в істину, любові до краси та надії на добро. Як переконує зміст книги, мудрість і майстерність педагога полягає в тому, щоб знайти саме той поетичний образ, таку віршовану строфу та милозвучну риму, які допоможуть дійти до розуму і серця малюка, повірити в правду, навчити любити красу та сформувати прагнення творити добрі вчинки.

Автори наголошують: в житті дитини поезії відводиться важливе місце не лише тому, що це один із ефективних засобів засвоєння рідної мови, смислової систематизації слів, а передусім як засіб задоволення суттєвої потреби інтелектуального і духовного особистісного зростання. За їх образним баченням, «поетичні твори, як різнобарвні ниточки, щільненько лягають одна до одної в мережці української вишивки, а палітра різновидів поетичних творів оздоблює нашу українську дитячу літературу найяскравішими барвами естетичних, морально-етичних векторів, а також духовними здобутками у вихованні маленьких громадян України». Якщо конкретизувати, то поетичне слово дисциплінує тендітну дитячу думку, загострює і наснажує дитячу допитливість, збагачує художню уяву та формує первинний фундамент логічної структури сприйняття й осмислення картини світу.

Одна з особливостей книги: вона адресована дорослим і дітям для інтерактивної комунікативної взаємодії у спільній художньо-мовленнєвій діяльності з використанням скарбниці різножанрових поетичних творів. Видання і закликає, і дає конкретний матеріал, і озброює методикою виховання гармонії емоцій та інтелекту заради забезпечення цілісності особистості дитини, що дозволить їй у майбутньому зберегти емоційну повноту та змістовне навантаження життя на довгі роки. Для того, щоби поетичне слово допомогло дитині навчитися слухати, чути і розуміти природне, соціальне і духовне оточення, а за цим розуміти і знати світ, – книга пропонує перші кроки дитини до життєвого успіху через «поетичні сходинки зростання» – кроки, що їх має зробити малюк з допомогою батьків, до обов’язку яких належить створення доброзичливої атмосфери знайомства з поезією, формування інтересу до поетичного слова через емоційне читання поетичних творів та бажання слухати, розуміти і декламувати вірші з використанням різних виражальних і супутніх засобів (жести, міміка, музично-ритмічні рухи, елементи живопису тощо), а також застосування поетичного супроводу в ігровій діяльності та в конкретних побутових ситуаціях.

Перша сходинка книги – поетичні твори, що допоможуть батькам спілкуватися з їх дитям вже з перших днів і тижнів його життя. Це колискові, пестушки, утішки, заклички, вірші про тваринок, ігри-забави для найменших – саме за їх допомогою батько-мати вводять немовля в поетичну ауру довкілля.

Арсенал поетичного впливу на дитину раннього віку доповнюється українськими народними піснями, колядками, чистомовками, загадками-добавлянками, віршами-казками, поетичними фізкультпаузами, розвивальними іграми-забавами.

Розширюється діапазон поетичних творів для мовленнєво-естетичного спілкування з дітьми молодшого дошкільного віку: з’являються вірші про природу, твори зі звуконаслідуванням, веселі вірші та веселі віршовані сценки-діалоги, імітативні руханки, рухливі хвилинки та фізкультхвилинки, спотиканки, скоромовки, римовані загадки про рослини та звукові загадки. Тут же використовуються зразки роботи з поетичними творами: поетична ритмопластика, психогімнастика й емоційно-мовленнєві етюди, пізнавально-мовленнєві завдання з конкретними методичними рекомендаціями щодо їх виконання.

Поетична скарбничка для дітей середнього дошкільного віку наповнена віршами про дружбу і товаришування, віршами-діалогами, міршами-монологами, плутанинами, дражнилками і відмовками  на дражнилки, мирилками і лічилками, а також розширеною підбіркою творчо-мовленнєвих, художньо-дидактичних і лексичних вправ.

Верхня поетична сходинка – це поетичні твори для дітей старшого дошкільного віку, де зібрані практично всі взірці поезії для дітей: окрім уже названих, – веснянки і гаївки, петрівки, купальські та жниварські пісні, віншування, щедрівки, посівалки, безкінечні та кумулятивні казки, вірші про родину та жартівливі вірші, гуморинки та гуморески, небилиці та нісенітниці, лімерики та паліндроми, прибадашки й ускладнені різновиди загадок. Тут подано також віршовану абетку та систему віршованих вправ для формування емоційно-образної виразності, вдосконалення мовленнєвих навиків дітей.

Змістовно збагачує і методично урізноманітнює книгу розділ «Сходинки – буквинки-веселинки», де зібраний, теоретично систематизований, естетично оформлений дидактичний матеріал художньо-повчального характеру для інтелектуального, комунікативно-мовленнєвого, художньо-естетичного, морально-етичного й емоційно-вольового розвитку дитини.

Особливої уваги заслуговує художньо-поліграфічне оформлення видання. За своїм змістом, колоритом, технікою і стилем виконання та кольоровою гамою ілюстрації гармонують зі структурою та інформаційним наповненням кожного розділу, підрозділу і навіть окремих фрагментів. Від малюнків віє дитячою безпосередністю та щирістю, світлим гумором і доброзичливістю – і це налаштовує на відвертість у сприйнятті тексту, на довіру до сказаного у вірші, на відношення до  твору як живого правдивого слова, що є вкрай необхідним для дитячої душі.

Цікавою художньою знахідкою авторів посібника є вступний і заключний поетичні твори «Здрастуй!» і «До побачення!» (автор – В.Верховень), а вагомим методичним доповненням – «Тлумачний словник».

Видання рецензували кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри теорії і методики дошкільної та початкової освіти нашої академії, доцент Тетяна Фасолько, кандидат педагогічних наук, доцент Міжнародного економіко-гуманітарного університету ім. академіка Степана Дем’янчука Валентина Борова і методист відділу дошкільної, початкової, спеціальної та інклюзивної освіти Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти Галина Провознюк. Літературну редакцію видання здійснив кандидат філологічних наук, старший викладач кафедри української філології та суспільних дисциплін нашої академії Роман Дубровський.

Навчально-методичний посібник адресовано студентам педагогічних факультетів вищих закладів освіти, педагогам дошкільної та інклюзивної освіти, всім тим, хто любить поезію та прагне виховувати дітей високим поетичним словом.

 
Галерея
galery 30
galery 30galery 30
На даний момент 394 гостей на сайті