З ПОВАГОЮ ДО МАТЕМАТИКИ
Кожен із нас пройшов відповідну школу математики. І в кожному з нас саме математика, як мати всіх наук, заклала основи точного, логічного мислення. Розпочинали ми з усвідомлення кількості очей в лобі та кількості пальців на руці, всерйоз підійшли до математики на заняттях у початкових класах загальноосвітньої школи. Такій надважливій проблематиці – методиці формування математичних знань у молодших школярів – присвячений посібник кандидата педагогічних наук, доцента кафедри теорії та методики дошкільної і початкової освіти Вікторії Павелко «Методика викладання математики». Робота має Гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів». Навчальне видання рецензували доктори педагогічних наук, професори Я.П.Кодлюк (Тернопільський НПУ ім. Володимира Гнатюка) та І.В.Малафіїк (Рівненський ДГУ) і кандидат педагогічних наук, професор кафедри математики та методики її викладання Рівненського ДГУ Я.А.Пасічник.
Автор посібника виходить з того, що початковий курс математики – важливий етап у засвоєнні математичного знання, бо виступає своєрідною пропедевтикою вивчення систематичних курсів алгебри, геометрії, інформатики, розв’язування й обчислень з фізики, хімії, астрономії та інших природничих наук. Молодші школярі ознайомлюються майже з усіма основними математичними поняттями, арифметичними операціями та діями, відношеннями, чим формується підґрунтя для вивчення шкільних предметів, для оволодіння навиками оперування набутими знаннями та їх застосування у різноманітних життєвих ситуаціях, в тому числі нестандартних.
Це зумовлює особливу роль математики у навчанні молодших школярів, а отже, і значимість методики викладання математики у педагогічних закладах вищої освіти. Вивчення цієї навчальної дисципліни має за мету поглибити розуміння необхідності використання у педагогічній практиці традиційних і сучасних методів, засобів і форм організації навчальної роботи з математики в 1-х – 4-х класах загальноосвітньої школи. Для цього розроблено методичні рекомендації щодо вивчення учнями нумерації цілих невід’ємних чисел, усних і письмових прийомів додавання, віднімання, множення та ділення, алгебраїчного та геометричного матеріалу, дробів і величин, розв’язування задач, виконання найрізноманітніших завдань практики і творчого застосування набутих знань і вмінь, а також здійснення самоаналізу і самовиховання у контексті вимог педагогічної діяльності. |
На реалізацію таких методичних завдань зорієнтована структура навчальної дисципліни «Методика викладання математики». Навчальна програма, за якою побудований посібник, включає шість змістових модулів. Насамперед розглядаються загальні питання викладання математики у початкових класах, предмет, методи та засоби навчання математики; конкретно висвітлюються теоретико-методичні основи вивчення нумерації чисел першого та другого десятків, концентрів «Сотня» і «Тисяча» та багатоцифрових чисел. Особлива увага приділена вивченню арифметичних дій над цілими невід’ємними числами, зокрема усних і письмових прийомів додавання, віднімання, множення та ділення. Аналізуються теоретико-методичні основи вивчення алгебраїчного та геометричного матеріалу, а також ознайомлення учнів із дробами. Розглядаються величини та їх вимірювання, питання методики роботи над задачами, а саме практичні й теоретичні основи навчання учнів розв’язуванню простих і складених задач.
У посібнику розроблена й обґрунтована тематика практичних (38 годин) і лабораторних (10 годин) занять та визначені теми самостійної роботи (16 тем). Окреслено методи навчання та контролю знань, запропоновано систему розподілу балів за навчальні досягнення студентів у кожному змістовому модулі програми.
Кожна тема навчального посібника викладена за чіткою структурою: оптимальний план, необхідний перелік рекомендованої літератури, лаконічний тезовий виклад кожного питання плану із застосуванням необхідних графіків, таблиць, схем. До тем додаються питання і тести для самоконтролю. Характерною особливістю викладу тематичного матеріалу є його дидактичне багатство, наповнення прикладами і задачами з рекомендованими підходами до їх вирішення. За схемою «розгляд теоретичних питань – вирішення практичних завдань – виконання самостійної роботи» розроблено передбачені навчальною програмою практичні заняття.
Автор посібника запропонувала змістову програму державного екзамену та подала ґлосарій необхідних понять і дефініцій.