Пошук
Головне меню

ДУХОВНА КУЛЬТУРА – ЗАСОБАМИ МУЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Побачив світ практичний посібник «Виховання духовності та культури дітей дошкільної та початкової освіти», який підготувала кандидат мистецтвознавства, старший викладач кафедри мистецьких дисциплін і методики їх навчання Світлана Гуральна. Посібник рекомендовано до друку Вченою радою факультету соціально-педагогічної освіти Кременецької гуманітарно-педагогічної академії імені Тараса Шевченка. Видання рецензували кандидат педагогічних наук, доцент Тернопільського НПУ імені Володимира Гнатюка Оксана Писарчук і науковці нашої академії – доктор педагогічних наук, доцент кафедри теорії та методики дошкільної і початкової освіти Ірина Онищук і кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри мистецьких дисциплін і методик їх навчання Ліна Ільчук. У книзі подано систематизовані в змістово-хронологічному порядку авторські сценарії свят для дітей дошкільного і молодшого шкільного віку з охопленням усього календарного року. Видання адресоване педагогам музичного мистецтва, музичним керівникам дошкільних навчальних закладів, учителям початкових класів загальноосвітніх шкіл і викладачам гуманітарних факультетів  закладів вищої педагогічної освіти.

Авторка посібника виходить із тієї тези, що мистецтво здатне через одухотворення довкілля змінювати людину, формувати і розвивати її духовну культуру, збагачувати високими духовно-моральними та інтелектуальними якостями. Вона нагадує, що вже в античному світі педагоги знали про благотворну дію різних видів мистецтва на становлення та розвиток особистості, зокрема, вони вважали, що звуки і кольори здійснюють універсальний вплив на внутрішній стан людини: червоний колір – на життєву енергетику, синій – на внутрішній спокій, жовтий – на життєву динаміку. Тож педагоги, спрямовуючи свою діяльність на організацію змістовного і продуктивного навчання та виховання дітей, звертаються до творчих, особливо ефективних методів впливу на внутрішній світ дитини, які знаходять у мистецькій сфері. Адже сукупна дія музики, хореографії, драматичного і образотворчого мистецтва сприяє не тільки активному засвоєнню та закріпленню одержаних знань, умінь і навичок, а й утверджує духовність, формує здатності духовного сприйняття світу та усвідомлення себе у цьому світі.

У практичному посібнику подано вже апробовані в практиці навчально-виховної роботи в початкових класах загальноосвітніх шкіл і дошкільних закладах освіти сценарії різноманітних свят. Всі сценарії містять театралізовано-ігрову, музичну і танцювальну компоненти; в них передбачено перелік і опис необхідних реквізитів, детально описані дії учасників свята, вимоги до їх образу та характеру, до їх театралізованої поведінки – все це допомагає відчути творчу глибину й образність, культурно-історичну специфіку і єдність із народними традиціями змісту і форм сучасного мистецтва, їх ролі в розширенні та поглибленні основ гуманітарних знань і духовного світосприйняття дітьми дошкільного і молодшого шкільного віку. Авторка переконує, що досконалі картини барвистих дитячих свят додадуть натхнення та енергетики у творенні прекрасного традиційного у поєднанні з прекрасним сучасним заради успішного виховання гармонійно сформованої творчої особистості.

Посібник містить п’ятнадцять авторських  сценаріїв театралізованих святкових дійств, приурочених традиційно визначним дням і етапам календарного року. Для Новорічних святкувань запропоновані сценарії «Новорічний карнавал» і «Новорічна пригода Сімки. Подорож у часі». Належна увага приділена традиційним релігійним святам українського народу, про що засвідчують сценарії «Різдво у господині», «Різдвяна казка», «Великдень», «Гаївки на Великдень» і «Святий Миколай». Вшановують пори року і розповідають про їх особливості сценарії «Весняні фантазії», «Ой на Івана, ой на Купала», «Осінній ярмарок», «Осіннє свято з музичним акцентом». Використано мотиви відомих дитячих казок і творів дитячої літератури – це зроблене в розробках сценаріїв свят «Весняні пригоди Пітера Пена» і «Червона Шапочка». Господарсько-побутова тематика прозвучала в тематичному сценарії «Мандруємо на ярмарок». І, звичайно, авторка посібника не могла обійти такої теми як «Випускний у дитячому садку» («Випускний у ДНЗ»).

Слово про практичний посібник нашого молодого науковця-музикознавця, кандидата мистецтвознавства Світлани Гуральної сказав член Національної спілки журналістів України Богдан Плекан: «Духовність – через образність, народність, звичаєвість культури і через сучасність – саме до такого висновку я прийшов після опрацювання цього практичного посібника…Серед педагогів і тепер, як і завжди, не тільки точаться, а й буквально полум’яніють гострі дискусії про принципи основи і методи виховання особистості». Автор післяслова резонно визначає три суттєвих складових людської особистості: духовність, освіченість і культура. І серед них домінантними називає духовність і культуру, бо, на його думку, ніякі знання та ні з яких галузей науки нездатні сформувати людську особистість, бо не мають того, що й «сьогодні для людства незбагненне – душі». Саме тому, здійснювана комп’ютеризація розвитку дітей, незважаючи на окремі її позитиви, не може замінити і ніколи не замінить батьківсько-родинного та вчительського виховання дітей. У такому контексті, вважає автор післяслова, даний практичний посібник має особливе значення. Науковець-музикознавець вдало і творчо-адаптивно поєднала широкий аспект народної духовності з елементами християнської обрядовості та етики і кращих надбань національної та світової літератури для дітей. Згаданий посібник – оригінальна фахова робота з поєднанням етноукраїнського і зарубіжного елементів духовної культури, які авторка пропонує для комплексного використання у навчанні та вихованні дітей наймолодших вікових категорій.

 
Галерея
foto 17
foto 17foto 17
На даний момент 272 гостей на сайті