ЗМІ У СВІДОМОСТІ ТА ПОВЕДІНЦІ
Науково-педагогічні працівники нашого інституту брали участь у роботі науково-практичного семінару ”Вплив засобів масової інформації на свідомість і поведінку людини“, який підготували фахівці райметодкабінету відділу освіти Кременецької РДА спільно з педагогами Кременецького навчально-виховного комплексу ”Гімназія – ЗОШ І ст.“.
Семінар відкрила директор НВК О.В.Січковська, яка у своєму виступі висвітлила ”Грані співпраці адміністрації із соціально-педагогічною службою навчального закладу“. Соціальний педагог цього ж НВК Л.М.Власюк охарактеризувала ”Місце засобів масової інформації у сучасному інформаційному просторі та їх вплив на розвиток особистості учня“. Ці думки та теоретико-методичні висновки і рекомендації підтвердила і продовжила її колега, практичний психолог О.О.Штогун у доповіді ”Робота психологічної служби у напрямку профілактики деструктивних впливів засобів масової інформації“. Методист-психолог райметодкабінету відділу освіти Кременецької РДА Т.Я.Систалюк аналізувала ”Шляхи попередження психологічного маніпулювання ЗМІ та уникнення їх негативного впливу“.
![]() |
![]() |
![]() |
Науковець нашого інституту, кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Н.М.Савелюк розкрила ”Психологічні засади впливу засобів масової інформації на свідомість і поведінку дитини“. Вона застерегла про ті особливі психологічні ”стосунки“, які встановлюються між глядачем (слухачем) з одного боку і телевізором, комп’ютером, стільниковим телефоном – з іншого. Останнім часом ці електронні ЗМІ стали не просто джерелом різноманітної інформації, а й часто виконують функції віртуального ”співрозмовника“, технічного ”наставника“ і навіть сурогатного ”друга“. Внаслідок цього під вплив сучасних ЗМІ потрапляють не лише пізнавальні психічні процеси людини, а й уся людська особистість загалом. З подвійною силою, а отже і з підвищеним ступенем небезпеки, це стосується дітей, котрі в силу своїх вікових особливостей є дуже вразливою, найменш захищеною щодо зовнішніх впливів і маніпуляцій категорією осіб. Перегляд на перший погляд ”невинних“ мультфільмів, телефільмів, доступ до мережі Інтернет, комп’ютерні ігри можуть мати і найчастіше мають на перших порах приховані, а в наступному дуже вагомі і далеко не однозначні наслідки. Науковець називає складові механізму впливу ЗМІ на свідомість і поведінку дитини: наслідування, або імітація як здатність дитини копіювати дії та поведінку інших людей, особливо персонажів фільмів, якими захоплюються; психічне зараження, або інфікування як трансляція емоцій від героя телефільму чи суб’єкта комп’ютерної гри; навіювання, або сугестія як вплив на поведінку дитини через її емоційно-почуттєву сферу в обхід свідомості та критичного мислення; переконування як вплив на поведінку дитини через систему суджень і доказів, зокрема прийомами розповіді, бесіди, роз’яснення, доведення чи спростування. Доповідач наголосила, що одна з найнебезпечніших традицій сучасних ЗМІ полягає у їхній спрямованості на експлуатацію низьких людських інстинктів, як-от, потяг до людини протилежної статі (”Лібідо“) або трагічного, пов’язаного зі стражданням (”Танатос“). Водночас спостерігається протилежна тенденція – маніпулювання сентиментальними почуттями людини. Спектр негативних наслідків впливу ЗМІ на свідомість і поведінку дітей та молоді, на жаль, надто широкий: формування неправильних ціннісних орієнтирів і становлення неадекватних стереотипів, розмивання меж між віртуальною реальністю і дійсністю, наслідування негативних штампів поведінки і нездатність будувати реальні особисті стосунки з оточенням. Тому першочерговими завданнями виступає формування у дітей і молоді інформаційної компетентності, грамотного і критичного ставлення до мас-медіа.
Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної і соціальної педагогіки Л.М.Кравець висвітлила тему ”Інформаційна залежність як соціально-педагогічна проблема“. На думку науковця, інформаційна залежність виникає з кількох причин: з надмірного обсягу інформаційного потоку, адаптації до існування в перенасиченому інформаційному просторі, неспроможності захистити себе від надлишку інформації, гіпертрофованої потреби в постійному отриманні нової інформації. Масова доступність інформації породжує проблему її впорядкування і продуктивного засвоєння, що складає серцевину інформаційної грамотності і широкому загалу слухача (глядача) малодоступне. Найбільша практична проблема в тому, що людина сприймає інформацію в режимі ”нон-стоп“, а тому засвоює її без належної аналітики і, як правило, без критичного підходу. Розкриваючи причини виникнення інтернет-залежності, автор наголошує на такому соціальному негативі, як відсутність або дефіцит спілкування в реальному світі, а тому значна частина інтернет-залежних ”заходить у мережу“ заради віртуального спілкування, щоб заповнити дефіцит реального спілкування. До цього долучається можливість увійти у віртуальний світ, аби позбутися негативів реального світу. Слід пам’ятати, що залежність від Інтернету чи іншої інформації може впливати на стан людини не менш згубно, ніж будь-яке захворювання, особливо в соціальних і професійних аспектах. Серед інтернет-залежності поширені п’ять типів: кіберсексуальна залежність як потяг до відвідування порносайтів, пристрасть до віртуальних знайомств, нестримна потреба в азартних іграх та участі в аукціонах, прагнення до постійного пошуку інформації з різних баз даних і пошукових сайтів, комп’ютерна залежність як непоборна тяга до комп’ютерних ігор. Наш науковець подає симптоми інтернет-залежності: постійний і довготривалий вихід в мережу, надмірні затрати часу та фінансів на перебування в Інтернеті, особливе задоволення, навіть ейфорія, від інтернет-спілкування, погіршення самопочуття від скорочення часу перебування в мережі, ігнорування позамережевих видів діяльності тощо. Ці симптоми дозволяють говорити про інформаційний токсикоз як надлишок хвильових коливань (інформація – це хвилі!), які потрапляють в організм людини і спричиняють зміни навіть на рівні фізіології. Для профілактики інформаційної чи комп’ютерної залежності науковець пропонує створювати дитині можливості для самореалізації, формувати у неї адекватну самооцінку, не обмежувати самостійність, стимулювати ставлення до комп’ютера як допоміжного технічного пристрою, спілкуватися з дитиною постійно і в повноцінному форматі.
Практичну частину семінару склало заняття з елементами тренінгу для практичних психологів і соціальних педагогів на тему ”Добро в наших серцях“, яке провела практичний психолог НВК ”Гімназія – ЗОШ І ст.“ О.О.Штогун.